Toimitus 5,90€ – Ilmainen toimitus yli 49€ tilauksiin

17 parasta ruokaa korkealle verenpaineelle

Korkea verenpaine on yleisin ehkäistävissä oleva sydänsairauksien riskitekijä, ja lääkkeitä käytetään yleisesti verenpaineen alentamiseen. Elämäntapamuutokset, mukaan lukien ruokavaliomuutokset, voivat kuitenkin auttaa alentamaan verenpainetta optimaalisille alueille ja vähentämään sydänsairauksien riskiä.

Terveellinen ruokavalio on välttämätön verenpaineen alentamiseksi ja optimaalisen tason ylläpitämiseksi, ja tutkimukset ovat osoittaneet, että tiettyjen ruokien sisällyttäminen ruokavalioon, erityisesti ne, jotka sisältävät runsaasti tiettyjä ravintoaineita, kuten kaliumia ja magnesiumia, alentaa verenpainetasi.

Tässä on 17 parasta ruokaa korkealle verenpaineelle.

 superfood, luomu

Sitrushedelmillä, mukaan lukien greipit, appelsiinit ja sitruunat, voi olla voimakkaita verenpainetta alentavia vaikutuksia. Ne ovat täynnä vitamiineja, kivennäisaineita, sitruunahappoa, flavonoidipitoisuutta ja kasviyhdisteitä, jotka voivat auttaa pitämään sydämesi terveenä.

Kuitenkin greippi ja greippimehu voivat häiritä yleisiä verenpainetta alentavia lääkkeitä, joten keskustele terveydenhuollon tarjoajasi kanssa ennen kuin lisäät tämän hedelmän ruokavalioosi.

superfood, luomu, ruoka, vihträt 

Lehtivihreät ovat täynnä verenpainetta sääteleviä ravintoaineita, kuten kaliumia ja magnesiumia. Yksi kuppi (145 grammaa) keitettyjä vihreitä vastaa 17 % ja 30 % päivittäisestä kaliumin ja magnesiumin tarpeesta.

Ihmisillä, joilla on korkea verenpaine, jokainen 0,6 gramman päivittäisen ruokavalion kaliumin lisäys liittyy verenpaineen laskuun 1,0 mm Hg ja verenpaineen laskuun 0,52 mm Hg. Yksi kuppi (145 grammaa) vihreitä sisältää 792 mg tätä tärkeää ravintoainetta.

kala, lohi, luomu. lehtivihreät 

 Rasvainen kala on erinomainen omega-3-rasvojen lähde, joilla on merkittäviä sydämen terveydellisiä etuja. Nämä rasvat voivat auttaa alentamaan verenpainetta vähentämällä tulehdusta ja vähentämällä verisuonia supistavien yhdisteiden, oksilipiinien, tasoa.

Tutkimukset ovat yhdistäneet korkeamman omega-3-rasvaisen kalan saannin alentaa verenpainetta.

Tutkimuksessa, johon osallistui 2 036 tervettä ihmistä, havaittiin, että niillä, joilla oli korkeimmat veren omega-3-rasvapitoisuudet, oli huomattavasti alhaisempi SBP ja DBP kuin niillä, joilla oli alhaisin näiden rasvojen pitoisuus veressä. Suurempi omega-3-rasvahappojen saanti on myös yhdistetty alhaisempaan verenpaineen riskiin.

superfoodit, punajuuri 

Kurpitsansiemenet ovat tiivistetty verenpaineen hallinnassa tärkeiden ravintoaineiden lähde, mukaan lukien magnesium, kalium ja arginiini, aminohappo, jota tarvitaan verisuonten rentoutumiselle ja verenpaineen alentamiselle välttämättömän typpioksidin tuotantoon.

Kurpitsansiemenöljyn on myös osoitettu olevan tehokas luonnollinen lääke korkeaan verenpaineeseen. 23 naisella tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että 3 gramman kurpitsansiemenöljyn lisääminen päivässä kuuden viikon ajan johti SBP:n merkittävään laskuun verrattuna lumelääkeryhmään.

 detox, pavut, superfoodit, verenpaine

 Pavut ja linssit sisältävät runsaasti verenpainetta sääteleviä ravintoaineita, kuten kuitua, magnesiumia ja kaliumia. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että papujen ja linssien syöminen voi auttaa alentamaan korkeaa verenpainetta. Katsaus 8 tutkimuksesta, joihin osallistui 554 ihmistä, osoitti, että kun pavut ja linssit vaihdettiin muihin elintarvikkeisiin, ne alensivat merkittävästi verenpainetautia ja keskimääräistä verenpainetasoa ihmisillä, joilla on korkea verenpaine ja ilman sitä.

marjat, punajuuri, superfood, luomu

Marjoihin on yhdistetty lukuisia vaikuttavia terveyshyötyjä, mukaan lukien niiden potentiaali vähentää sydänsairauksien riskitekijöitä, kuten korkeaa verenpainetta. Marjat ovat runsas antioksidanttien lähde, mukaan lukien antosyaanit, jotka ovat pigmenttejä, jotka antavat marjoille elävän värin.

Mustikat, vadelmat, aroniat, lakat ja mansikat ovat vain osa niistä marjoista, joilla on yhdistetty verenpainetta alentaviin vaikutuksiin.

mansikka, luomu, ruoka, vihannekset, detox

Pistaasipähkinät ovat erittäin ravitsevia, ja niiden nauttiminen on yhdistetty terveeseen verenpainetasoon. Ne sisältävät runsaasti sydämen terveydelle ja verenpaineen säätelylle välttämättömiä ravintoaineita, mukaan lukien kalium.

21 tutkimuksen katsauksessa havaittiin, että kaikista tarkastelussa mukana olevista pähkinöistä pistaasipähkinöiden nauttimisella oli voimakkain vaikutus sekä SBP:n että DBP:n alentamiseen.

selleri, punajuuri,luomu, ruoka

Selleri on suosittu vihannes, jolla voi olla positiivisia vaikutuksia verenpaineeseen. Se sisältää ftalideiksi kutsuttuja yhdisteitä, jotka voivat auttaa rentouttamaan verisuonia ja alentamaan verenpainetta.

Samassa tutkimuksessa, jossa raa'an porkkanan syönti yhdistettiin alentuneeseen verenpaineeseen, havaittiin, että yleisesti kulutettujen keitettyjen vihannesten joukossa keitetyn sellerin nauttiminen liittyi merkittävästi verenpaineen laskuun.

tomatti, selleri, luomu, ruoka

Tomaatit ja tomaattituotteet sisältävät runsaasti ravintoaineita, kuten kaliumia ja karotenoidipigmenttiä lykopeenia.
Lykopeeni on yhdistetty merkittävästi myönteisiin vaikutuksiin sydämen terveyteen, ja runsaasti tätä ravintoainetta sisältävien ruokien, kuten tomaattituotteiden, syöminen voi auttaa vähentämään sydänsairauksien riskitekijöitä, kuten korkeaa verenpainetta.

21 tutkimuksen katsauksessa todettiin, että tomaattien ja tomaattituotteiden nauttiminen parantaa verenpainetta ja voi auttaa vähentämään sydänsairauksien ja sydänsairauksiin liittyvän kuoleman riskiä.

luomu, kaali, superfood, ruoka

Parsakaali tunnetaan monista myönteisistä vaikutuksistaan ​​terveyteen, mukaan lukien verenkiertoelimistösi terveyteen. Esimerkiksi tämän ristikukkaisen kasviksen lisääminen ruokavalioon voi olla fiksu tapa alentaa verenpainetta.

Parsakaali on täynnä flavonoideja antioksidantteja, jotka voivat auttaa alentamaan verenpainetta tehostamalla verisuonten toimintaa ja lisäämällä typpioksiditasoja kehossasi.

Tutkimuksessa, joka sisälsi tietoja 187 453 ihmiseltä, havaittiin, että niillä, jotka söivät vähintään 4 annosta parsakaalia viikossa, oli pienempi korkea verenpaineen riski kuin niillä, jotka söivät parsakaalia kerran kuukaudessa tai harvemmin.

superfood, ruoka, luomu, kotimainen

Kreikkalainen jogurtti on ravinteikas maitotuote, joka on täynnä kivennäisaineita, jotka auttavat säätelemään verenpainetta, mukaan lukien kalium ja kalsium.

Katsauksessa 28 tutkimuksesta havaittiin, että 3 maitoannoksen nauttiminen päivässä liittyi 13 % pienempään korkean verenpaineen riskiin, ja että maidonsaannin lisääntyminen 200 grammalla päivässä liittyi 5 % pienentää verenpainetaudin riskiä.

kotimainen ruoka, luomu, superfood, chia

Tietyt yrtit ja mausteet sisältävät tehokkaita yhdisteitä, jotka voivat auttaa alentamaan verenpainetta auttamalla verisuonia rentoutumaan.

Sellerinsiemenet, korianteri, sahrami, sitruunaruoho, mustakumina, ginseng, kaneli, kardemumma, makea basilika ja inkivääri ovat vain muutamia niistä yrteistä ja mausteista, joilla on osoitettu olevan verenpainetta alentava vaikutus eläin- ja ihmisen tutkimus

chia, parsakaali, uomu, ruoka, kotimainen

Chia ja pellavansiemenet ovat pieniä siemeniä, jotka ovat täynnä ravintoaineita, jotka ovat välttämättömiä terveelle verenpaineen säätelylle, mukaan lukien kalium, magnesium ja kuitu.

Pienessä, 12 viikkoa kestäneessä tutkimuksessa, johon osallistui 26 korkeasta verenpaineesta kärsivää henkilöä, havaittiin, että 35 gramman chiaseed-jauhojen lisääminen päivässä johti verenpaineen laskuun sekä lääkkeitä saaneilla että lääkittämättömillä ihmisillä verrattuna plaseboryhmään.

Lisäksi 11 tutkimuksen katsauksen tulokset viittaavat siihen, että pellavansiementen syöminen voi auttaa alentamaan verenpainetta, varsinkin kun niitä syödään kokonaisina siemeninä 12 viikon ajan tai pidempään.

punajuuri, luomu, ruoka, superfood

Punajuuri ja juurikasvihannekset ovat poikkeuksellisen ravitsevia, ja niiden syöminen voi edistää terveellistä verenpainetta. Ne sisältävät runsaasti nitraatteja, jotka auttavat rentouttamaan verisuonia ja voivat alentaa verenpainetta.

Jotkut tutkimukset ovat osoittaneet, että punajuurten ja juurikastuotteiden lisääminen ruokavalioon voi auttaa edistämään terveitä verenpainetasoja.

Esimerkiksi 2 viikkoa kestäneessä tutkimuksessa 24 korkeasta verenpaineesta kärsivillä ihmisillä havaittiin, että sekä 8,4 unssin (250 ml) juurikasmehua että 250 grammaa keitettyä punajuurta alensi verenpainetta merkittävästi, vaikka todettiinkin, että juurikasmehu oli tehokkaampi.

Vaikka muut tutkimukset ovat myös yhdistäneet juurikkaan ja juurikasmehun saannin positiivisiin vaikutuksiin verenpaineeseen, kaikki tutkimukset eivät ole osoittaneet myönteisiä tuloksia.

Jotkut tutkimukset ovat ehdottaneet, että punajuuren vaikutukset verenpaineeseen ovat lyhytaikaisia, eikä niillä välttämättä ole merkittävää vaikutusta pitkän aikavälin verenpaineen hallintaan.

Siitä huolimatta punajuuret, juurikasmehu ja juurikasvihannekset ovat kaikki erittäin ravitsevia ja voivat auttaa parantamaan yleistä terveyttä, kun ne lisätään ruokavalioosi.

raakakaakao, superfood, pinaatti

Yhteenvetotutkimukset paljastavat, että kaakaossa on runsaasti flavanoleja, jotka alentavat verenpainetta parantamalla veren typpioksiditasoja ja parantamalla verisuonten toimintaa. Kaakao, joka sisältää 30–1 218 mg flavanoleja, voi alentaa verenpainetta keskimäärin 2 mmHg.

superfood, luomu ruoka, kotiruoka, kotimainen, detox

Kuten punajuuri, pinaatti sisältää runsaasti nitraatteja. Se on myös täynnä antioksidantteja, kaliumia, kalsiumia ja magnesiumia, joten se on erinomainen valinta ihmisille, joilla on korkea verenpaine.

Tutkimuksessa, johon osallistui 27 ihmistä, ne, jotka söivät 500 ml (16,9 unssia) runsaasti nitraattista pinaattikeittoa päivittäin 7 päivän ajan, kokivat sekä SBP:n että DBP:n alenemista verrattuna niihin, jotka söivät vähänitraatista parsakeittoa.

Pinaattikeitto vähensi myös valtimoiden jäykkyyttä, mikä voi auttaa alentamaan verenpainetta ja parantamaan sydämen terveyttä.

Lopputulos

Muiden elämäntapamuutosten ohella terveellinen ruokavalio voi alentaa verenpainetta merkittävästi ja vähentää sydänsairauksien riskiä.

Tutkimusten mukaan tiettyjen elintarvikkeiden, kuten lehtivihanneksien, marjojen, papujen, linssien, siementen, rasvaisen kalan, sitrushedelmien ja porkkanoiden lisääminen aterioihin ja välipaloihin voi auttaa sinua saavuttamaan ja ylläpitämään optimaaliset verenpainetasot.

Jos sinulla on korkea verenpaine tai haluat ylläpitää tervettä verenpainetta, muutamien tässä artikkelissa lueteltujen elintarvikkeiden lisääminen ruokavalioosi voi auttaa.

 

Lähde: HEALTHLINE