Toimitus 5,90€ – Ilmainen toimitus yli 49€ tilauksiin

Mitä meidän pitäisi tietää punajuurista?

Punajuuret, punajuuri, superfood

Punajuuri on suosittu juurikasvi, jota käytetään monissa keittiöissä ympäri maailmaa. Se on täynnä välttämättömiä vitamiineja, kivennäisaineita ja kasviyhdisteitä, joista osalla on vahvojakin lääkinnällisiä ominaisuuksia.

Tässä artikkelissa luetellaan kahdeksan terveyshyötyä, jotka kaikki ovat tieteen tukemia.

1. Paljon ravinteita harvoissa kaloreissa

Punajuurella on vaikuttava ravitsemusprofiili. Ne ovat vähäkalorisia, mutta silti sisältävät arvokkaita vitamiineja ja kivennäisaineita. Itse asiassa ne sisältävät hieman lähes kaikki tarvitsemasi vitamiinit ja kivennäisaineet.

Tässä on yleiskatsaus ravinteista, jotka löytyvät 100 gramman annoksesta keitettyä punajuurta:

Kalorit: 44 / 100g
Proteiini: 1,7 grammaa
Rasvaa: 0,2 grammaa
Kuitu: 2 grammaa
C -vitamiini: 6%  (Osuus Päivänsaannista)
Folaatti: 20% OP: sta
B6 -vitamiini: 3% OP: sta
Magnesium: 6% OP: sta
Kalium: 9% OP: sta
Fosfori: 4% OP: sta
Mangaani: 16% OP: sta
Rauta: 4% OP: sta

Punajuuret sisältävät myös epäorgaanisia nitraatteja ja pigmenttejä, jotka molemmat ovat kasviyhdisteitä, joilla on useita terveyshyötyjä.

Siis :
Punajuuret ovat täynnä vitamiineja ja kivennäisaineita ja niissä on vähän kaloreita ja rasvaa. Ne sisältävät myös epäorgaanisia nitraatteja ja pigmenttejä, joilla molemmilla on useita terveyshyötyjä.

2. Auttaa pitämään verenpainen kurissa

Sydänsairaudet, mukaan lukien sydänkohtaukset, sydämen vajaatoiminta ja aivohalvaus, ovat yksi johtavista kuolinsyistä maailmanlaajuisesti.

Korkea verenpaine on yksi johtavista riskitekijöistä näiden sairauksien kehittymiselle.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että juurikkaat voivat alentaa verenpainetta merkittävästi jopa 4–10 mmHg vain muutaman tunnin aikana.

Vaikutus näyttää olevan suurempi systolisella verenpaineella tai paineella, kun sydämesi supistuu, eikä diastolisella verenpaineella tai paineella, kun sydämesi on rento. Vaikutus voi myös olla voimakkaampi raakapunajuurilla kuin keitetyt punajuuret.

Nämä verenpainetta alentavat vaikutukset johtuvat todennäköisesti juurikkaiden suuresta nitraattipitoisuudesta. Elimistössäsi olevat ruokavalionitraatit muuttuvat typpioksidiksi, molekyyliksi, joka laajentaa verisuonia aiheuttaen verenpaineen laskun.

Veren nitraattipitoisuudet pysyvät korkeina noin kuusi tuntia ruokavalionitraatin syömisen jälkeen. Siksi juurikkailla on vain väliaikainen vaikutus verenpaineeseen, ja säännöllinen syöminen on välttämätöntä, jotta verenpaine laskee pitkään.

Siis :
Punajuuret sisältävät runsaasti nitraatteja, joilla on verenpainetta alentava vaikutus. Tämä voi vähentää sydänkohtausten, sydämen vajaatoiminnan ja aivohalvauksen riskiä.

3. Parantaa urheilusuorituskykyä

Useat tutkimukset viittaavat siihen, että ravinnon nitraatit voivat parantaa urheilullista suorituskykyä. Tästä syystä urheilijat käyttävät usein juurikkaita.

Nitraatit vaikuttavat fyysiseen suorituskykyyn parantamalla mitokondrioiden tehokkuutta, jotka ovat vastuussa energian tuottamisesta soluissasi.

Kahdessa tutkimuksessa, joihin osallistui seitsemän ja kahdeksan miestä, kuluttivat 500 unssia sokerijuurikasmehua päivittäin kuuden päivän ajan ja pidensivät voimakkaan harjoituksen aikana uupumukseen 15–25%, mikä on 1–2% parempi kokonaissuorituskyky.

Juurikkaiden syöminen voi myös parantaa pyöräilyä ja urheilullista suorituskykyä ja lisätä hapen kulutusta jopa 20%.

Yhdessä yhdeksässä kilpailevassa pyöräilijässä tehdyssä pienessä tutkimuksessa tarkasteltiin 500 ml: n punajuurimehun vaikutusta pyöräilyn aikakokeeseen 4 ja 16,1 km: n aikana.

Punajuurimehun juominen paransi suorituskykyä 2,8% 4 kilometrin (2,5 mailin) aikakokeessa ja 2,7% 16,1 kilometrin (10 mailin) kokeessa.

On tärkeää huomata, että veren nitraattipitoisuus saavuttaa huippunsa 2-3 tunnin kuluessa. Siksi potentiaalin maksimoimiseksi on parasta syödä punajuuria 2–3 tuntia ennen harjoittelua tai kilpailua.

Siis :
Juurikkaiden syöminen voi parantaa urheilullista suorituskykyä parantamalla hapen käyttöä ja uupumiseen kuluvaa aikaa. Punajuurien vaikutuksen maksimoimiseksi ne tulee syödä 2–3 tuntia ennen harjoittelua tai kilpailua.

4. Auttaa torjumaan tulehdusta

Krooninen tulehdus liittyy useisiin sairauksiin, kuten lihavuuteen, sydänsairauksiin, maksasairauksiin ja syöpään.

Punajuuret sisältävät betalaineiksi kutsuttuja pigmenttejä, joilla voi olla useita tulehdusta ehkäiseviä ominaisuuksia.

Suurin osa tämän alan tutkimuksesta on kuitenkin tehty rotilla, elikkä, tutkimus ja tulokset vielä aika varhaisessa vaiheessa

Punajuurimehun ja punajuuriuutteen on osoitettu vähentävän munuaistulehdusta rotilla, joille on ruiskutettu myrkyllisiä kemikaaleja, joiden tiedetään aiheuttavan vakavia vammoja.

Yksi tutkimus ihmisillä, joilla oli nivelrikko, osoitti, että punajuuriuutteesta valmistetut betalaiinikapselit vähensivät sairauteen liittyvää kipua ja epämukavuutta.

Vaikka nämä tutkimukset viittaavat siihen, että punajuurilla on tulehdusta ehkäisevä vaikutus, tarvitaan ihmisen tutkimuksia sen määrittämiseksi, voitaisiinko juurikkaita käyttää tulehduksen vähentämiseen.

Siis:
Punajuurilla voi olla useita tulehdusta ehkäiseviä vaikutuksia. Tämän teorian vahvistamiseksi tarvitaan kuitenkin lisätutkimuksia ihmisillä.

5. Parantaa ruoansulatuskanavan terveyttä

Ravintokuitu on tärkeä osa terveellistä ruokavaliota. Se on yhdistetty moniin terveysvaikutuksiin, mukaan lukien parantunut ruoansulatus.

Yksi kuppi punajuurta sisältää 3,4 grammaa kuitua, mikä tekee punajuurista hyvän kuidun lähteen. Kuitu ohittaa ruoansulatuksen ja johtaa alaspäin paksusuoleen, jossa se joko ruokkii ystävällisiä suolistobakteereja tai lisää irtotavaraa ulosteeseen.

Tämä voi edistää ruoansulatuskanavan terveyttä, pitää sinut säännöllisenä ja estää ruoansulatuskanavan sairauksia, kuten ummetusta, tulehduksellista suolistosairautta ja divertikuliittia.

Lisäksi kuidut on yhdistetty pienempään riskiin kroonisten sairauksien, kuten paksusuolen syövän, sydänsairauksien ja tyypin 2 diabeteksen, riskistä.

Siis :
Punajuuret ovat hyvä kuidun lähde, joka on hyödyllistä ruoansulatuskanavan terveydelle ja vähentää useiden kroonisten terveysongelmien riskiä.

6. Auttaa tukemaan aivojen terveyttä

Mielenterveys ja kognitiivinen toiminta heikkenevät luonnollisesti iän myötä. Joillekin tämä lasku on merkittävä ja voi johtaa dementiaan.

Aivojen verenkierron ja hapensaannin väheneminen voi vaikuttaa tähän laskuun.
Mielenkiintoista on, että punajuuren nitraatit voivat parantaa henkistä ja kognitiivista toimintaa edistämällä verisuonten laajentumista ja siten lisäämällä verenkiertoa aivoihin.

Punajuurien on osoitettu parantavan erityisesti verenkiertoa aivojen etulohkoon, alueeseen, joka liittyy korkeamman tason ajatteluun, kuten päätöksentekoon ja työmuistiin.   Siis ihan - Liikeluokan Vihannes??

Lisäksi eräässä tyypin 2 diabeetikoilla tehdyssä tutkimuksessa tarkasteltiin juurikkaiden vaikutusta yksinkertaiseen reaktioaikaan, joka on kognitiivisen toiminnan mitta.

Yksinkertainen reaktioaika tietokonepohjaisen kognitiivisen toimintatestin aikana oli 4% nopeampi niillä, jotka kuluttivat 250 ml punajuurimehua päivittäin kahden viikon ajan verrattuna lumelääkkeeseen  (PLACEBO drug) .

ulevaisuuteen jää, voidaanko juurikkaita käyttää kliinisessä ympäristössä aivotoiminnan parantamiseksi ja dementian riskin vähentämiseksi.

Siis:
Punajuuret sisältävät nitraatteja, jotka voivat auttaa lisäämään aivojen verenkiertoa, parantamaan kognitiivista toimintaa ja mahdollisesti vähentämään dementian riskiä. Tällä alalla tarvitaan kuitenkin lisää tutkimusta.

7. Voi olla syövän vastaisia ominaisuuksia

Syöpä on vakava ja mahdollisesti kuolemaan johtava sairaus, jolle on tunnusomaista solujen hallitsematon kasvu.

Juurikkaiden antioksidanttisisältö ja tulehdusta ehkäisevä luonne ovat johtaneet kiinnostukseen sen kyvystä ehkäistä syöpää.

Nykyiset todisteet ovat kuitenkin melko rajalliset.

Punajuuriuutteen on osoitettu vähentävän kasvainsolujen jakautumista ja kasvua eläimillä .

Eräässä koeputketutkimuksessa, jossa käytettiin ihmissoluja, havaittiin, että punajuuriuute, joka sisältää paljon betalaiinipigmenttejä, vähensi eturauhas- ja rintasyöpäsolujen kasvua.

On tärkeää huomata, että nämä tutkimukset tehtiin eristetyillä ihmissoluilla ja rotilla. Lisätutkimuksia tarvitaan sen määrittämiseksi, löytyisikö samanlaisia vaikutuksia elävistä, hengittävistä ihmisistä.

Siis: 
Tutkimukset eristetyillä ihmissoluilla ja rotilla ovat osoittaneet, että juurikkaiden pigmentit voivat auttaa vähentämään syöpäsolujen kasvua.

8. Auttaa laihduttamaan

Punajuurilla on useita ravitsemuksellisia ominaisuuksia, joiden pitäisi tehdä niistä hyviä laihtumiseen. 

Ensinnäkin punajuuret ovat vähäkalorisia ja runsaasti vettä. Vähäkaloristen elintarvikkeiden, kuten hedelmien ja vihannesten, saannin lisääminen on liittynyt laihtumiseen.

Lisäksi punajuuret sisältävät alhaisesta kaloripitoisuudestaan huolimatta maltillisia määriä proteiinia ja kuitua. Nämä ovat molemmat tärkeitä ravintoaineita terveellisen painon saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi.

Punajuurien kuitu voi myös edistää laihtumista vähentämällä ruokahalua ja täyteyden tunteita, mikä vähentää kokonaiskalorien saantia.

Vaikka mikään tutkimus ei ole suoraan testannut juurikkaiden vaikutuksia painoon, on todennäköistä, että juurikkaiden lisääminen ruokavalioosi voi auttaa laihduttamisessa.

Siis:
Punajuurissa on paljon vettä ja vähän kaloreita. Molemmat ominaisuudet ovat hyödyllisiä laihtumiseen.

xxxx

Seuraavassa on muutamia herkullisia ja mielenkiintoisia tapoja lisätä lisää juurikkaita ruokavalioosi:

Punajuurisalaatti: Raastetut punajuuret lisäävät maukkaita ja värikkäitä lisäyksiä coleslawiin.

Punajuurikastike: Kreikkalaisen jogurtin kanssa sekoitetut punajuuret tekevät herkullisen ja terveellisen pulahduksen.??

Punajuurimehu: Tuore punajuurimehu on parasta, koska kaupasta ostettu mehu voi sisältää paljon lisättyä sokeria ja se voi sisältää vain pienen määrän juurikkaita.

Punajuurilehdet: Punajuurilehdet voidaan keittää ja nauttia pinaatin tapaan, joten älä heitä niitä ulos. 

Lähde: healthline.com