Toimitus 5,90€ – Ilmainen toimitus yli 49€ tilauksiin

Ovatko Super Greens viherjauheet rahan arvoisia?

Ei ole mikään salaisuus, että useimmat ihmiset eivät syö tarpeeksi kasviksia. Vihreät jauheet ovat ravintolisiä, jotka on suunniteltu auttamaan sinua saavuttamaan päivittäisen suositellun kasvisten saannin.
Tuoteetiketissä väitetään, että kasvisjauheet voivat tukea kehosi vastustuskykyä, energiatasoa, vieroitusta ja paljon muuta – mutta saatat ihmetellä, tukeeko tiede näitä väitettyjä hyötyjä.

Artikkeli on julkaistu Healthline.comissa, kirjoittanut Marsha McCulloch, MS, RD 26. marraskuuta 2018.

Superfood_vihreä_chlorella_pinaatti

Mitä vihreät jauheet ovat?

Vihreät jauheet ovat ravintolisiä, joita voit sekoittaa veteen ja muihin nesteisiin.
Niissä on tyypillisesti vihreä sävy ja ne voivat maistua hieman ruohoiselta. Luonnollisia sokerinkorvikkeita lisätään usein parantamaan makua.
Vihreät jauheet sisältävät yleensä 25–40 tai enemmän erilaista ainesosaa:

Llehtivihreät: pinaatti, lehtikaali, lehtikaali, persilja
Merilevä: Spirulina, chlorella, dulse, rakkolevä
Muut vihannekset: Parsakaali, punajuuret, porkkanat, tomaatit, vihreä kaali
Heinäkasvit: ohranoras, vehnänoras
Antioksidanttiset hedelmät: mustikat, vadelmat, goji- ja acai-marjat
Ravintouutteet: Vihreän teen uute, viinirypäleen siemenuute
Probiootit: Lactobacillus (L.) rhamnosus, L. acidophilus, Bifidobacterium lactis
Kasvipohjaiset ruoansulatusentsyymit: amylaasi, sellulaasi, lipaasi, papaiini, proteaasi
Yrtit: Basilika, astragalus, echinacea, maitoohdake
Sienet: Maitake-sieniuute, shiitake-sieniuute
Luonnolliset sokerinkorvikkeet: Stevia
Lisäkuitu: inuliini, omenakuitu

Näissä ravintolisissä käytetyt tuotteet yleensä kuivataan ja jauhetaan sitten jauheeksi.

Vihreät jauheet ovat yleensä vähän kaloreita, mutta sisältävät runsaasti tiettyjä kivennäisaineita ja vitamiineja, mukaan lukien seleeni, jodi, kromi ja A-, C- ja K-vitamiinit sekä kasviyhdisteet, joilla on antioksidanttisia ja tulehdusta ehkäiseviä toimintoja.

Vihannesjauheiden ravintoaineet ja kasviyhdisteet voivat tukea yleistä hyvinvointia, kun niitä käytetään yhdessä terveellisen ruokavalion ja elämäntapojen kanssa.

Voi auttaa ehkäisemään kroonisia sairauksia

Vihreäjauheen kasviyhdisteiden antioksidanttiset ja tulehdusta ehkäisevät vaikutukset voivat auttaa vähentämään kroonisten sairauksien riskiä.

Yhdessä neljän viikon tutkimuksessa, johon osallistui 10 tervettä ihmistä, kaksi ruokalusikallista (10 grammaa) kasvisjauhetta päivittäin alensi hapettumisvaurioituneiden proteiinien pitoisuutta veressä 30 %.

Veren proteiinien, kuten entsyymien, vahingoittumisen estäminen on tärkeää, koska ne suorittavat toimintoja, jotka auttavat suojaamaan sinua syövältä ja kroonisilta sairauksilta.

Toisessa 90 päivää kestäneessä tutkimuksessa 40 korkeasta verenpaineesta kärsivällä ihmisellä päivittäin otettu kaksi ruokalusikallista (10 grammaa) kasvisjauhetta alensi sekä systolista että diastolista verenpainetta noin 8 %. Kontrolliryhmässä ei havaittu parannusta.
Silti tarvitaan lisää tutkimuksia näiden mahdollisten etujen vahvistamiseksi.

Voi parantaa energiaasi

Jotkut näistä jauheista sisältävät kuitenkin yhdisteitä, jotka voivat auttaa sinua tuntemaan olosi virkeämmäksi ja energisemmäksi, mukaan lukien vihreä teeuute, joka sisältää kofeiinia ja kasviyhdisteitä, jotka tukevat kalorien polttamista.

Kolmen kuukauden tutkimuksessa 63 terveellä naisella ne, jotka söivät päivittäin yhden ruokalusikallisen (10 grammaa) vihreää teeuutetta sisältävää kasvisjauhetta, raportoivat merkittävästä energian lisääntymisestä.

Muita hyötyjä

Jotkin kasvisjauheet väittävät auttavan vieroitushoidossa ja tekevän kehosta emäksisemmän. Viherjauheen nauttiminen ei kuitenkaan vaikuta veren pH-arvoon, jota kehosi hallitsee tiukasti.

Vihannesjauheiden syöminen voi silti tukea myrkkyjen poistamista. Esimerkiksi kun maksasi puhdistaa tiettyjä yhdisteitä, syntyy haitallisia vapaita radikaaleja. Vihreät jauheet sisältävät runsaasti antioksidantteja, jotka voivat auttaa torjumaan näitä vapaita radikaaleja.

Jauheet eivät korvaa kokonaisia ​​vihanneksia

Monien kokonaisten vihannesten ja muiden tuotteiden syöminen osana monipuolista ruokavaliota on paras tapa saavuttaa ravitsemustasapaino ja välttää yhden ravintoaineen liiallinen käyttö.

Vihannekset tarjoavat kokonaisuudessaan pureskelun tyydytyksen ja sisältävät runsaasti vettä. Molemmat näkökohdat lisäävät kylläisyyttä ja voivat auttaa estämään ylensyöntiä. Tässä suhteessa vihreät jauheet ovat vähemmän tyydyttäviä.

Lisäksi vihannesjauheissa on vähän kuitua, tyypillisesti vain 1–2 grammaa annosta kohden, vaikka joskus lisätään ylimääräistä kuitua.

Huomaa, että vihreät jauheet sisältävät yleensä paljon K-vitamiinia. Tämä vitamiini on vuorovaikutuksessa tiettyjen lääkkeiden kanssa, mukaan lukien verenohennusaineet. Siksi ne voivat häiritä hoitoa. On paras käytäntö keskustella lääkärisi kanssa ennen uuden lisäravinteen ottamista.

Kuinka käyttää

Yleisintä on sekoittaa jauhe veteen, mehuun, maitoon tai maidonkorvikkeisiin ja smoothieihin.

Jos et halua juoda vihannesjauhettasi, voit:

  • Lisää ne munakokkelia tai munakasta
  • Ripottele ne paahdettujen vihannesten päälle
  • Sekoita ne kotitekoiseen salaattikastikkeeseen
  • Sekoita ne kasvisdippiin
  • Lisää ne keittoon

Jos vihannesten syönti vähenee matkustaessasi, harkitse kasvisjauheen ottamista mukaan ravitsemuksesi ylläpitämiseksi.

YHTEENVETO

On olemassa runsaasti todisteita siitä, että korkealaatuiset ja hyvämaineiset vihreät jauheet todella toimivat. Nämä vihreiden jauheiden tuotemerkit sisältävät enimmäismäärän antioksidantteja, kivennäisaineita, vitamiineja ja ainesosia, jotka eivät ole geneettisesti muunnettuja ja ovat orgaanisia. Siksi kannattaa valita vihreä jauhe, joka sisältää huomattavasti keskimääräistä enemmän superfoodeja. Vihreän jauheen lisäravinteen tulee sisältää myös luonnollisia ruoansulatusentsyymejä ja probiootteja, jotka auttavat ruoansulatuksessa ja superruokien imeytymisessä.

Ruokavalio- ja terveysvaatimuksistasi riippuen vihreät jauheet voivat olla kustannustehokas vaihtoehto ravintoaineiden saannin maksimoimiseksi. Toisaalta, jos et tarvitse ylimääräistä ravintoa ja olet melko terve, vihreät jauheet voivat olla rahan haaskausta.

Kaikki riippuu henkilökohtaisesta tilanteestasi, joka määrittää vihreän jauheen tarpeen ja mitä ravintoa kehosi tarvitsee ottaen huomioon terveysongelmasi.

Keskustele aina lääkärisi tai laillistetun ravitsemusterapeutin kanssa, jos olet huolissasi ravitsemusterveytesi suhteen.


Lähteet: Healthline.com, HealthCanal