Toimitus 5,90€ – Ilmainen toimitus yli 49€ tilauksiin

Vaaleanpunainen Himalajan suola vs. merisuola: kumpi on parempi?

Terveysasiantuntijat keskustelevat siitä, mitä sinun tulee tietää valitaksesi merisuolan ja vaaleanpunaisen Himalajan suolan välillä ja kuinka suolan syöminen vaikuttaa terveyteen.

Himalayan suola

Mikä on merisuola?

Merisuola syntyy haihtumalla valtamerivedestä tai suolaisen veden järvistä. Toisin kuin ruokasuola, merisuolaa käsitellään vain vähän. Tämä selittää sen suuren, kiteisen muodon ja suosion terveystietoisten kuluttajien keskuudessa. Lisäksi haihdutusprosessi antaa merisuolalle mahdollisuuden säilyttää kehomme tarvitsemat mineraalit, kuten kaliumin, kalsiumin ja magnesiumin.
Vaikka merisuola on "luonnollisempi" valinta kuin ruokasuola, sen ripotteleminen ruokaan voi aiheuttaa pieniä määriä ei-toivottuja materiaaleja.

Mikä on vaaleanpunainen Himalajan suola?

Jos olet joskus törmännyt vaaleanpunaiseen Himalajan suolaan ruokakaupassa, olet ehkä miettinyt, voitko luottaa näin värikkääseen tuotteeseen. Vaaleanpunainen Himalajan suola tulee Pakistanista Khewran suolakaivoksesta, jossa mineraalipitoisuus tuottaa ainutlaatuisen vaaleanpunaisen värin.

Koska vaaleanpunainen Himalajan suola louhitaan ja jauhetaan käsin, tämän suolan tuottajat väittävät, että se on vielä luonnollisempaa kuin merisuola. Merisuola sisältää 72 mikroelementtiä, kun taas vaaleanpunaisessa Himalajan suolassa on kaikki 84 kehon tarvitsemaa erilaista mikroelementtiä. Tämä ero saa useimmat terveysasiantuntijat arvioimaan vaaleanpunaista Himalajan suolaa muita suoloja korkeammalle.

Joten mikä on parempi terveydelle?

Ensi silmäyksellä merisuolassa olevat mikromuovit, metallit ja vähemmän hyödyllisiä elementtejä näyttävät osoittavan, että vaaleanpunainen Himalajan suola on älykkäämpi valinta.

Merisuolassa olevien "haitallisten" aineiden määrä on kuitenkin itse asiassa niin pieni, että terveysvaikutukset ovat merkityksettömiä, Scientific Reportsin vuonna 2017 julkaistun tutkimuksen mukaan. Toisin sanoen, kumpikaan näistä suoloista ei ole huonompi terveydelle, mutta liiallinen suola voi johtaa korkeaan verenpaineeseen, solujen hajoamiseen ja jopa lisätä mahasyövän riskiä. Nämä ovat vain kolme niistä monista tavoista, joilla liiallinen suolan kulutus voi vahingoittaa terveyttäsi.

Vaikka vaaleanpunainen Himalajan suola koostuu suuremmasta määrästä hyödyllisiä alkuaineita kuin merisuola, hivenaineita, jotka antavat ainutlaatuisen maun tai värin, on läsnä liian pieni määrä, jotta niillä olisi todistetusti terveysvaikutuksia. Siksi kummankaan näistä suoloista ei ole todistettu olevan parempi terveydelle.

Miten valitsemme niiden välillä?

Jos olet kiinnostunut vaaleanpunaisen Himalajan suolan hehkusta, lisää lautaseesi väriä tällä. Vaihtoehtoisesti voit käyttää perinteisesti värillistä merisuolaa.

Suola, joka tunnetaan kemiallisesti natriumkloridina, on sen lähteestä riippumatta elintärkeää terveydelle. Suola auttaa kehoamme säätelemään verenpainetta, auttaa hermojen toiminnassa ja auttaa solujasi suorittamaan tehtävänsä pitämään elimet terveinä. Merisuola ja vaaleanpunainen Himalajan suola ovat molemmat erinomaisia ​​natriumkloridin lähteitä!

Muistakaa kuitenkin, että tavallinen ruokasuola on tärkeä ravinnon jodin lähde, joten jos käytät vaaleanpunaista Himalajan suolaa tai merisuolaa, jodit on saatava muista elintarvikkeista, kuten merilevästä, maitotuotteista ja kalasta jodin puutteen välttämiseksi!

Lähde: The Healthy
Chrisanne GriséChrisanne Grisé
Päivitetty: 09.11.2020